⚪️قائم و عاشورا 
?«قائم»ازالقاب مشهور حضرت حجت(عج) است که در بیشتر روایات شیعه وارد شده و شیعیان با شنیدن آن به احترام حضرت(ع) و اعلان آمادگی قیام میکنند.?«قائم»ازالقاب مشهور حضرت حجت(عج) است که در بیشتر روایات شیعه وارد شده و شیعیان با شنیدن آن به احترام حضرت(ع) و اعلان آمادگی قیام میکنند.

  

?ابوحمزه ثمالی میگوید: به امام محمد باقر(ع) عرض کردم: ای فرزند پیامبر! آیا شما همه قائم نیستید و حق را به پا نمیدارید؟ پس چرا تنها ولی عصر را قائم میخوانند؟ فرمود: چون جدّم حسین(ع) کشته شد، فرشتگان صدا به گریه و ناله بلند نموده و عرض کردند: پروردگارا! آیا قاتلان بهترین بندگانت و زاده اشرف برگزیدگانت را به حال خود وامیگذاری؟ خداوند به آنها وحی فرستاد: ای فرشتگان من! آرام گیرید. به عزّت و جلالم سوگند، از آنان انتقام خواهم گرفت؛ هر چند بعد از گذشت زمانها باشد.
 ?آنگاه پروردگار عالم پرده از جلو دیدگان آنان کنار زد و امامان از فرزندان امام حسین(ع) را یکی پس از دیگری به آنها نشان داد. فرشتگان از این منظره، مسرور و شادمان گردیدند و دیدند که یکی از آن بزرگواران، ایستاده مشغول نماز است.خداوند فرمود: با این قائم (شخص ایستاده)از آنان(قاتلان حسین(ع)) انتقام خواهم گرفت. »(1) 

میگوید: امام صادق(ع) فرمود: چون جریان شهادت امام حسین(ع) واقع شد، فرشتگان به درگاه الهی نالیدند و خروش برآورده، به خداوند عرض کردند: بار خدایا! آیا با حسین(ع) که انتخاب شده تو و فرزند پیامبر تو است اینچنین رفتار میشود؟! خداوند شبح و سایه قائم(ع) را در برابر آنان در حالت ایستاده مجسم کرد و فرمود: با این (قائم)از ستم کنندگان به حسین انتقام خواهم گرفت.(2)
?منابع 

دلائل الاامامة، ص 232؛ بحارالاانوار، ج45 ،ص.221 

2.دلائل الامامة، ص452؛ علل الشرایع، ج1 ،ص160 ،ب122 ،ح1؛ منتخب الاثر، ص225 ،ف2 ،ب39 ،ح1؛ 

امالی شیخ طوسی، ج 2 ،ص 233؛ معجم احادیث الامام المهدی(ع)، ج3 ،ص310. 
?کتاب “ازحسین(ع)تا مهدی(عج) “

✍?استاد م‍ح‍م‍درض‍ا #فؤادیان

موضوعات: مهدویت  لینک ثابت



[جمعه 1396-07-21] [ 07:40:00 ق.ظ ]